Bij een goed gesprek gaat het in de eerste plaats om goed luisteren. We luisteren zorgvuldig naar wat iemand zegt en nemen waar hoe iemand het zegt. Dat vraagt om oprechte betrokkenheid bij degene met wie wij in gesprek zijn. Dat is wat wij, Els de Jong en ik, dagelijks doen in de gesprekken die we hebben met leerlingen die, door een of andere oorzaak, hun motivatie voor school zijn kwijtgeraakt.

Elke keer weer zijn we verrast hoe alleen maar luisteren — zonder oordeel of advies — kinderen helpt inzicht te krijgen in hun probleem en daarvoor zelf een oplossing te vinden. ik noem dat wel het toverstokje van een goed gesprek. Dat toverstokje zou iedere leraar bij de hand moeten hebben.
Workshops en trainingen
Onze ervaring van meer dan twintig jaar gesprekken voeren met leerlingen met een breed scala aan problematiek willen wij graag overbrengen aan onze collega’s in het onderwijs. Daarvoor geven we workshops van een dagdeel en trainingen van meerdere dagdelen. Daarin bespreken we kort de theorie van gesprekken voeren — luisteren, lichaamstaal, motivatie — en doen we praktische oefeningen. Tijdens de trainingen kunnen we leerlingen als gesprekspartners uitnodigen met wie we kunnen oefenen.
De workshops en trainingen kunnen op school worden gegeven of, in overleg, op een andere lokatie. Vul voor meer informatie en een prijsopgave het contactformulier in.